Na rušné žižkovské tepně najdete byteček hudebníka Jiřího Mazánka. Ten okno do ulice raději neotevírá, paprsky slunce a čerstvý vzduch nabírá ze dvorku. Interiér má napěchovaný hudebními nástroji, knihami a cédéčky. Uprostřed toho všeho sedává v jógínském posezu a nestačí se divit, kam a za čím všichni spěcháme.

Jirko, sleduješ vůbec televizi? Nikde ji tu nevidím.
Televizi sice nevlastním, ale podílel jsem se na šestidílném seriálu o české world music, který se objevil na ČT2 pod názvem Odjinud. Chtěl jsem, aby se to jmenovalo Česká světová hudba. Jednotlivé díly se zaobírají šamanskou, keltskou, japonskou, arabskou, židovskou i indickou hudbou. V prvním dílu, pojednávajícím o českých Indech, hraju i hovořím. 

Většina lidí, kteří přicházejí do kurzů jógy, si jde zacvičit. A také je tak obvykle kurz veden, případně zaměřen na větší ohebnost a pružnost těla či rehabilitaci. Nejčastěji se nazývá hatha jóga. Toto nedorozumění bylo způsobeno v dobách socialismu, kdy - když byla jóga po dlouhých letech schválena - byla zařazena pod tělovýchovu. Cvičitelé jógy museli skládat zkoušky z pořadových cvičení, názvosloví, cvičení na nářadí, dokonce i aerobiku, aby směli vůbec jógu vyučovat. Toto pojetí se přeneslo do dnešní doby a stále přežívá.

Setkat se s ing. Jiřím Mazánkem můžete v jeho kurzu jógy nebo na některém z koncertů nezřídka končících spoluprožívaným hlubokým tichem, v němž ještě doznívá, co skrze sebe nabízí. Jako skladatel a instrumentalista se už čtvrtstoletí zaměřuje na účinek vibrací duchovní, meditační a relaxační hudby, zabývá se etnomuzikologií a jsou mu blízké zejména východní nauky, které poznal i na cestě do Indie. 

Když koncem letošního srpna na závěrečném koncertu jazzového festivalu ve švýcarském Willisau vystoupil čínský multiinstrumentalista Wu Wei usazený v Berlíně, neznalé posluchače tím poněkud zaskočil. Jeho doménou jsou totiž staré čínské nástroje, určené pro palácové hraní. Ti, kteří se o hudbu zajímají trochu více, však vědí, že zvláště pro Evropana netradiční nástroje zase tak neobvyklé nejsou. Celé hodiny o tom poutavě dokáže vyprávět publicista, hudebník a etnomuzikolog ing. Jiří Mazánek, mimo jiné hráč na sitár, tánpúru či úd. 

(Když člověk dělá reportáž, skládá střípky, ale skutečný člověk se nedá vtěsnat na černobílou stránku)

Časopis Dotek, 10-11/2000, připravila Helena Janků

Spolupráce s Jiřím se mi přihodila. Poskytl mi prostor a důvěru, nestačila jsem se ani pořádně rozkoukat a už jsem vězela v Doteku až po uši. Náš byt se proměnil v část redakce. Život se posunul o měsíc napřed. Stále se něco nestíhá a mění. Začínám si zvykat. Začínám se učit, že člověk nemusí zvládnout všechno. Učím se říkat ne. Tento rozhovor vznikal postupně, na chvíli se ocitnete mezi účastníky táboru jógy v Pohledci a pak v Jiříkově domácím království, které zas moc soukromé není. Neustále někdo přichází a odchází, lidé se tu setkávají, hledají a poslouchají: hudbu, slova, ztišení.

Rozhovor s naším předním hudebníkem, publicistou, etnomuzikologem a duchovním učitelem Jiřím Mazánkem (Ryby), připravila Dana Vondrášková.

připravila Magdalena Tikalová

Kulturní dům v Pohledci u Nového Města na Moravě navenek připomíná spíš větší chalupu. Na dveřích visí cedule: Je-li nyní zamknuto, obejděte, prosím, dům vpravo pod okna kuchyně a volejte Jirkóóó a bude vám otevřeno! Když ale podle instrukce obejdu dům, z oken se ozývá mnohohlasé Óm, šántí, óm...